Є картини, які мають неймовірну привабливість. «Дев’ятий вал» Івана Костянтиновича Айвазовського – один із таких світових шедеврів. Художник зумів передати у цій роботі як потужність природи, а й тонкість людських емоцій. Історія картини починається 1850 року, коли полотно вперше було представлено публіці. Розповідають, що коли «9 валів» було виставлено вперше, подивитися тільки на нього збиралися натовпи людей. Дехто розглядав його годинником. У ті роки ще не було фільмів-катастроф, і картина певною мірою викликала аналогічні переглядам «жахів» відчуття.
Цікаві факти про створення картини «Дев’ятий вал»
Як створювалася картина – питання, яке хвилює багатьох шанувальників морського живопису. Її прагнули отримати у колекції основні художні галереї Російської імперії. Але всіх випередив Микола I, який визначив “Дев’ятий вал” в Ермітаж. Нині робота великого художника перебуває у Російському музеї.
Зі створенням цієї картини пов’язано безліч легенд і цікавих фактів. Наприклад, деякі сучасники майстра стверджували, що він написав полотно розміром 2х3 м лише за три години. Ця помилка навіть перекочувала до підручників. Насправді, як свідчать достовірні джерела, Айвазовський працював над шедевром 11 днів, що за мірками живопису все одно дуже швидко.
Існують цікаві факти і про методи роботи майстра. Деякі стверджували, що Айвазовський створював свої морські пейзажі з натури, годинами простоюючи з мольбертом біля моря.

Але як створювалася картина, якщо вона зображує найсильніший шторм із майже лякаючою реалістичністю? Виявляється, якось Айвазовський потрапив у справжній шторм на пасажирському судні біля берегів Іспанії. Місцеві газети навіть повідомили про його смерть, але, на щастя, художник не постраждав, а навпаки – стояв на палубі та запам’ятовував те, що відбувається. Цей епізод став важливим історія картини.
Цікаво, що дев’ятого валу на картині немає – він ще тільки наближається. Назва «Дев’ятий вал» пов’язане з морськими забобонами: це гігантська, найпотужніша хвиля, зазвичай дев’ята за рахунком. Вона набагато вища від того гребеня, який ми бачимо на полотні. На наближення 9 валу вказує рукою один з лих. Інші, що врятувалися на уламках щогли, дивляться в інший бік і ще не знають, що за ними піднімається справжня загроза.
У цьому вся моменті особливо проявляється талант художника як знавця людської психології. Іноді небезпека, яку видно, лякає більше, ніж видима. Саме цей ефект робить історію картини особливо хвилюючою. Цікаві факти про її створення лише посилюють містичне сприйняття твору. Дев’ятий вал не просто полотно – це розповідь про людину перед стихією, яку Айвазовський виклав мовою живопису.